Do urzędu w wakacje?
Lato to nie tylko urlop na plaży czy w górach, ale dobry czas by załatwić sprawy urzędowe. Na przykład by wymienić dowód osobisty czy wyrobić nowy dowód dla dziecka.
– W czerwcu przyjęłyśmy 400 wniosków, natomiast w lipcu było to około 500 wniosków- mówi Marlena Listkiewicz z Wydziału Organizacji i Spraw Obywatelskich UM.
Warto zaznaczyć, że w tej sprawie do aleksandrowskiego urzędu zgłaszają się osoby z ościennych gmin, gdzie by wyrobić dowód osobisty trzeba zapisać się i czekać do wyznaczonego terminu.
W Aleksandrowie jest inaczej! Tutaj każdy może złożyć wniosek. Bez zapisów i długich terminów oczekiwania. Wystarczy wziąć ze sobą aktualne zdjęcie i stary dowód jeśli osoba go posiada.
Wszystko związane z wypełnieniem wniosku odbywają się elektronicznie. Podpis, który będzie widniał na dokumencie składany jest na tablecie.
Warto podkreślić że wyrobienie dowodu osobistego jest bezpłatne bez względu na to z jakiego powodu jest on wyrabiany.
Wyrobienie dowodu osobistego dla dziecka do 5 roku życia nie wymaga obecności dziecka w urzędzie. Powyżej 5 roku życia, ale do 12 roku życia dziecko musi się pojawić raz w placówce przy składaniu wniosku lub przy odbiorze dokumentu. Jeśli dziecko ukończyło 12 rok życia musi być obecne podczas składania wniosku i podczas odbioru dokumentu.
– Jest to spowodowane tym że dzieci, które ukończyły 12 lat składają podpis na tablecie- informuje Marlena Listkiewicz
Okres ważności dowodu dla dzieci do 12 roku życia to 5 lat, natomiast dla dzieci powyżej 12 roku życia to standardowo 10 lat jak dla osoby dorosłej.
Warto wspomnieć, że Wydział Organizacji i Spraw Obywatelskich UM zajmuje się także zastrzeganiem numeru PESEL. Możliwość ta weszła od niedawna. Numer PESEL zastrzega się w celu uniknięcia wyłudzeń kredytowych. W związku z tym trzeba udać się do urzędu z dowodem osobistym by zastrzec lub później cofnąć zastrzeżenie swojego numeru PESEL.
A osoby które posługują się aplikacją M-obywatel funkcję zastrzegania numeru PESEL mogą realizować poprzez tą aplikację. Wydział spraw obywatelskich to także meldunki. W ostatnich miesiącach na terenie gminy Aleksandrów Łódzki odnotowano ponad 300 nowych zameldowań.
– Trzeba wziąć ze sobą akt własności. Jest to niezbędne do zameldowania. Jeśli nie posiadamy aktu własności nieruchomości koniecznie trzeba przyjść do urzędu z osobą która jest właścicielem nieruchomości w której chcemy się zameldować- mówi Marzena Adamczyk z Wydziału Organizacji i Spraw Obywatelskich UM.
Duża ilość nowych mieszkańców w gminie nie powinna dziwić, bo wystarczy się rozejrzeć, by zobaczyć ile nowych posesji buduje się w Gminie Aleksandrowie Łódzkim. (em)