Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027

Budowa niskoemisyjnego systemu mobilności w Gminie Aleksandrów Łódzki – budowa dróg dla pieszych i rowerów II etap.
Numer projektu: FELD.03.02-IZ.00-0002/25
Beneficjent: Gmina Aleksandrów Łódzki
Fundusz: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Program: Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027
Priorytet: Fundusze europejskie dla mobilnego Łódzkiego
Działanie: Mobilność miejska – ZIT Łódzki Obszar Metropolitalny
Całkowita wartość projektu: 15 627 835,00 PLN
Dofinansowanie z UE: 6 704 215,56 PLN
Wkład własny Gminy Aleksandrów Łódzki: 8 923 619,44 PLN
Okres realizacji projektu: 05.05.2025 – 31.12.2027
Projekt zostanie zrealizowany na terenie gminy Aleksandrów Łódzki. W ramach inwestycji powstanie 5.890,21mb dróg pieszo-rowerowych, łączących Aleksandrów Łódzki z Bełdowem. Prace obejmą miejscowości Wola Grzymkowa, Budy Wolskie, Zgniłe Błoto i Słowak i będzie stanowić kontynuację wybudowanych dróg pieszo rowerowych. Infrastruktura będzie własnością gminy Aleksandrów Łódzki i powstanie na jej gruntach i na terenach udostępnionych na podstawie umowy z Powiatem Zgierskim.
Projekt podzielono na dwie części: I część (2,12 km)–od Woli Grzymkowej do Zgniłego Błota, II część (3,77 km)–od Zgniłego Błota do Słowaka.
Wykonawca zostanie wyłoniony w oddzielnych przetargach dla każdej części projektu osobno. Inspektor nadzoru zostanie wybrany dla każdej części osobno.
Budowa ww. dróg pieszo-rowerowych będzie stanowić docelowo dopełnienie rozwoju siatki połączeń komunikacyjnych oraz pozwoli na zachowanie spójności sieci ścieżek rowerowych.
Projekt jest zgodny ze Strategią SŁOM- Cel strategiczny 2-MOBILNY I LEPIEJ POŁĄCZONY ŁOM. Potrzeba realizacji projektu wynika ze zdiagnozowanych problemów/potrzeb/wyzwań Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego tj. w szczególności: poprawa spójności sieciowego układu rowerowego, zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu (pieszych, rowerzystów) oraz wysoki poziom emisji gazów cieplarnianych. Odpowiedzią na te wyzwania jest jak najszersze wpieranie indywidualnych form mobilności aktywnej, w szczególności przez budowę nowych, uzupełniających braki w sieci, bezpiecznych i wygodnych odcinków ciągów rowerowych, pieszych i pieszo–rowerowych.
Realizowany projekt, przez efekt synergii, pozwoli na uzyskanie spójnej, bezpiecznej, wygodnej i funkcjonalnej sieci pieszej i rowerowej w ŁOM. Rowerzyści i piesi będą mogli dotrzeć w miejsca, do których dotąd nie mogli dotrzeć lub nie mogli dotrzeć bezpiecznie. Poprzez to znacząco wrośnie udział mobilności aktywnej w modal split i jednocześnie nastąpi zmniejszenie natężenia ruchu drogowego, z czym związana będzie poprawa bezpieczeństwa i jakości środowiska.
Projekt jest zgodny z celem szczegółowym FEŁ2027 oraz działaniem FELD.03.02(Mobilność miejska – ZIT ŁOM). Wspiera rozwój multimodalnego transportu jako elementu gospodarki zeroemisyjnej. Wpisuje się w Strategię SŁOM (Cel strategiczny 2: Mobilny i lepiej połączony ŁOM)i w Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla ŁOM 2030 (z perspektywą do 2040).
Projekt uzupełnia sieć połączeń rowerowych i poprawia spójność układu komunikacyjnego. Wspiera bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, promuje aktywną mobilność i ogranicza ruch indywidualnych pojazdów spalinowych. Dzięki temu zwiększy się udział mobilności aktywnej, a zmniejszy natężenie ruchu drogowego, co poprawi bezpieczeństwo i jakość środowiska w ŁOM. Projekt przyczyni się do rozwoju zrównoważonej mobilności miejskiej, redukcji emisji gazów cieplarnianych i hałasu oraz poprawy jakości powietrza. Nowa infrastruktura zwiększy bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, zmniejszy zatłoczenie drogowe i poprawi warunki dla aktywnej mobilności mieszkańców.
Projekt realizowany przez Gminę Aleksandrów Łódzki w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego.
