Gospodarka odpadami – najczęściej zadawane pytania
Liczba wizyt:


– tworzenie i utrzymanie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
– obsługę administracyjną tego systemu. Jaki jest termin na złożenie deklaracji? Deklarację należy złożyć w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na niej odpadów komunalnych. W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciel nieruchomości jest zobowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana (np. za grudzień do 10 stycznia). Wyjątkiem jest śmierć mieszkańca. Wówczas właściciel nieruchomości może złożyć deklarację zmniejszającą wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia. Czy w deklaracji należy wpisać osoby zameldowane, czy faktycznie mieszkające w danym gospodarstwie? Należy wpisać osoby faktycznie przebywające w danym gospodarstwie. Liczba osób zameldowanych nie musi się zgadzać z liczbą osób stale przebywających. A w kontekście systemu zagospodarowania odpadów najważniejsza jest informacja, ile osób wytwarza odpady. Jak gmina sprawdzi, czy podaliśmy prawdziwe dane w deklaracji? W sytuacji wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji dowodem w zakresie wyjaśnienia sprawy mogą być m.in. zeznania świadków, jak również wszelkie inne dowody zgodnie z art. 75 Kodeksu postępowania administracyjnego. Gmina może też uzyskać informacje od firmy wywożącej odpady – informacje o przepełnieniu pojemników również mogą świadczyć o zaniżeniu rzeczywistej liczby osób zamieszkujących nieruchomość. Dodatkowo są przeprowadzane w terenie wyrywkowe kontrole prawidłowej segregacji odpadów komunalnych. Co robić w sytuacji, gdy została złożona deklaracja, a np. urodzi się dziecko lub umrze osoba zamieszkująca daną nieruchomość? W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty (np. zmiany liczby osób zamieszkałych) właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana (np. za grudzień do 10 stycznia). Wyjątkiem jest śmierć mieszkańca. Wówczas właściciel nieruchomości może złożyć deklarację zmniejszającą wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia. Kto odbiera odpady komunalne z danej nieruchomości? Firmy, z którymi gmina Aleksandrów Łódzki zawarła umowę na odbieranie odpadów komunalnych. Gmina ma obowiązek wybrania firmy odbierającej odpady komunalne od właścicieli nieruchomości wyłącznie w drodze przetargu. Kiedy zostanie nałożona podwyższona stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi? Zgodnie z nowymi zapisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, podmiot odbierający odpady komunalne przyjmuje je jako niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne i powiadamia o tym wójta, burmistrza lub prezydenta miasta oraz właściciela nieruchomości. Na podstawie ww. powiadomienia Burmistrz Aleksandrowa Łódzkiego wszczyna postępowanie w sprawie określenia w drodze decyzji, wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosując przy tym stawki opłaty podwyższonej. Zarówno przytoczone przepisy oraz zapisy poszczególnych umów na odbieranie odpadów komunalnych z nieruchomości położonych na terenie Gminy Aleksandrów Łódzki nakładają na pracowników firm odbierających odpady komunalne obowiązek monitorowania prawidłowości prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów w trakcie realizowania usługi odbioru. Co zrobić ze żwirkiem po kocie i psimi odchodami? Wyrzucamy je do pojemnika na odpady zmieszane. Co zrobić ze świąteczną choinką? Najbardziej przyjazne dla środowiska są drzewka naturalne uprawiane w tym celu. Gdy nie są nam już potrzebne można je dodać do kompostownika lub oddawać w terminie wskazanym przez tut. Urząd. Drzewka sztuczne można oddawać w dniu odbioru odpadów wielkogabarytowych lub samodzielnie dostarczyć do PSZOK-u. Gdzie wyrzucić kapsle, nakrętki czy zakrętki? Te odpady można wyrzucać do pojemnika lob worka koloru żółtego, na tworzywa sztuczne. Plastikowe nakrętki butelek warto zbierać i następnie oddać organizacjom charytatywnym, które dzięki temu zdobywają środki na szczytne cele. Co zrobić z pustym tonerem do drukarki lub zużytym akumulatorem? Pusty kartridż do drukarki można oddać w sklepie, przy zakupie nowego. Podobnie z akumulatorem samochodowym – oddajemy go w punkcie, w którym zakupiliśmy nowy akumulator. Co zrobić z gruzem? W przypadku, gdy remont wykonuje prywatna firma, to ona odpowiedzialna jest za zagospodarowanie odpadów powstających w czasie prac. Samodzielnie gruz i odpady po remontach możemy oddawać w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów w ilości do 100kg/nieruchomość/rok. Wynajęcie kontenera Jeśli
- posiadasz większą ilość gruzu, odpadów budowlanych i rozbiórkowych (powyżej 100kg)
- posiadasz gruz, odpady budowlane i rozbiórkowe pochodzące z prowadzonej przez Ciebie działalności gospodarczej, czyli niewytworzone w Twoim gospodarstwie domowym,